lördag 12 mars 2016

Gällivare och Malmberget i april 1985, del 1

Efter Kiruna åkte jag till Gällivare och närbelägna Malmberget. I Gällivare hittade jag en postdiligens.

 Postens Diligenstrafik 7663 CAM748 Volvo B58 Wiima. Gällivare 1985-04-11.

I Malmberget gjorde jag reportage från Malmfältens Omnibus AB med dess vd Berth Gradin, som också var styrelseordförande i Svenska Busstrafikförbundet. När jag ringde och bokade tid för intervjun frågade han om jag ville åka ned i Vitåforsgruvan. Klart att jag ville och vi åkte ned i gruvbuss till 600-metersnivån.


 
  Malmfältens Omnibus AB 102 Scania BF110 Ajokki gruvbuss. Vitåforsgruvan 600-metersnivån, Malmberget 1985-04-11.

Malmfältens Omnibus AB 102 Scania BF110 Ajokki gruvbuss. Vitåforsgruvan marknivån, Malmberget 1985-04-11.
 
Gruvbussarna hade en tuff tillvaro på smala gruvvägar, oftast inte skyltade utan bussföraren fick hålla reda på var han skulle svänga med hjälp av siffror skrivna med krita på gruvväggen. Ibland tog det i bakpartiet som det gjort här. 

Interiören i gruvbussen var milt sagt torftig men här skulle ju gruvjobbarna sitta med sin ofta stora packning. Gruvdammet fick man på köpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar