fredag 9 september 2016

En ny buss i Borås i juli 1987

Servicelinjerna i Borås hade rönt stor framgång och de allra flesta var nöjda med dem. Med ett undantag: de bussar som trafikerade linjerna (Neoplan Unibus). Dessa bussar var trånga och bullriga men de var också motorsvaga.

Så helt klart behövdes en ny bussmodell. Men bussar med plant golv så nära marken som möjligt utan besvärande trappsteg i bussen var det ont om på 1980-talet. Därför begav sig en kommitté med bland annat representanter för Borås Lokaltrafik till Kanada för att se vad de hade att erbjuda. Där hittade de denna buss, Orion II.

Märket var alltså Orion från början men Ford har en bilmodell som heter så och lade in en protest mot namnet. I Sverige kom de bussar som kom senare få namnet Ontario II efter provinsen där de tillverkades.

BL Teknik, ett dotterbolag till Borås Lokaltrafik, blev generalagent för märket och genom dem såldes över 100 bussar i Sverige. Bussarna spred sig alltså till många svenska städer och blev populära bland resenärerna trots utseendet. "Näbbmus" kom de ofta att kallas i folkmun.

Bussförarna var kanske inte lika nöjda. Förarplatsen var placerad ovanpå motorn och det säger sig självt att det blev både varmt och bullrigt.

Ontario-bussarna gick som normal buss på servicelinjerna i Borås fram till sommaren 1995, då Linjebuss tog över dessa linjer från Borås Lokaltrafik. Men några Ontario-bussar behölls som reserv och de var vanliga i trafiken i många år till.





Borås Lokaltrafik 704 ASF953 Orion II. Södra torget, Borås 1987-07-01.
 
I nästa avsnitt blir det fler bussar från Borås men nu stora bussar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar