måndag 17 oktober 2016

Helmarks Carosseri AB i Markaryd i december 1987, del 1

Om karosserifabriken i Markaryd och familjen Helgessons inträde i verksamheten 1983 kan man läsa här. År 2010 lades karosseritillverkningen ned men företaget lever kvar som Helmark Buss Import. Bengt Helgesson är still going strong trots uppnådda 80 års ålder.

När jag ringde Bengt för att komma överens om tid för en intervju för han först rätt kallsinnig. Men på utställningen i Malmö hösten 1987 såg jag någon i en buss som vinkade åt mig åt komma och jag kände igen Bengt från bilder. Samma sak gjorde han tydligen med mig. Nåväl, ibland händer det ju att det liksom stämmer med någon man möter fast man aldrig mötts förut. Detta var ett sådant tillfälle. 

Bengt och hans son Christer hade kommit överens om att låta mig komma för ett reportage efter det de läst några av mina tidigare artiklar i Svensk Lokaltrafik. Så på hösten började jag bearbeta Bengt för att vi skulle få till den där intervjun. Men han ville hinna städa verkstaden först. Så ville han ha färdigt ett intressant bussbygge innan jag kom.

Men dagen efter Lucia flög jag till Halmstad och körde i min hyrbil till Markaryd i det svaga morgonljuset. När jag kom till fabriken såg jag bussar över hela gården, till synes ställda hur som helst. Ur en av bussarna steg en man med en stor pälsmössa på huvudet och först när han började prata insåg jag att det var Bengt.

Han höll på att ställa bussarna så att det skulle bli bra foton på dem. Och genom några rutinerade åtgärder hade han fått busshögen att bli en snygg rad. Syns på bilderna!!

Den första bussen kom sedan till H.D.-Buss i Vimmerby.

 ECY893 Volvo B9M Helmark. Helmark Carosseri AB, Markaryd 1987-12-14.

En gammal Volvo Wiima från 1977 väntar på nya ägare. Om det blev någon vet jag inte.

  Thygessons Bussar ANS933 Volvo B57 Wiima. Helmark Carosseri AB, Markaryd 1987-12-14.

 KEN461 Scania K92 Helmark demobuss. Helmark Carosseri AB, Markaryd 1987-12-14.

 
Volvo, Scania, DAF och Volvo. Helmark Carosseri AB, Markaryd 1987-12-14.

Mer Helmarks-bilder i kommande avsnitt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar