lördag 30 april 2016

Lund i september 1985, del 3

Jørgen Andersen i Ballerup utanför Köpenhamn delade på trafiken på busslinje 999 Lund-Malmö-Köpenhamn med Linjebuss. Andersen körde dels under eget namn, dels också under namnet Ballerup Bybusser, ett företag som han också ägde. Ballerup Bybusser kör fortfarande busstrafik mellan Köpenhamn och Sverige. I dag är det på två linjer: Köpenhamn-Ystad och Köpenhamn-Malmö.

Denna disiga måndagsmorgon i Lund körde han liksom Linjebuss med en äldre buss, närmare bestämt nio år gammal. Observera att det är en vanlig stadsbuss som användes.

 
 
Jørgen Andersen, Ballerup (DK) HC91040 Volvo B58 VBK. Botulfsplatsen, Lund 1985-09-30.

 
Jørgen Andersen, Ballerup (DK) HC91040 Volvo B58 VBK. Stora Södergatan, Lund 1985-09-30.

VBK-karosser tillverkades såväl i Norge (Horten) som i Danmark (Herning). Den senare fabriken kom i VBK:s ägo 1981 då de köpte  J. Ørum-Petersens Karosserifabrikk A/S. Bussen på bilden borde alltså enligt logik vara tillverkad i Norge även om den har typiskt danskt utseende. 

fredag 29 april 2016

Lund i september 1985, del 2

Del 1 återfinns här. 

Det var i slutet av februari vi var i Lund senast och då utlovades en fortsättning. Här kommer den. Tidigare utlovad bildvisning från Köpenhamn får anstå ett par dagar.

Linjebuss 570 BOJ632 Scania-Vabis BF76 SKV. Stortorget, Lund 1985-09-30.





Linjebuss 554 DOJ672 Scania-Vabis BF76 SKV. Busstationen, Lund 1985-09-30.

Botulfsplatsen, Lund 1985-09-30.

Botulfsplatsen inrymde bland annat hållplatser för tätortstrafiken i Lund. Det var Linjebuss som körde denna med sina blå bussar. 

 
Linjebuss 546 ANR550 Scania-Vabis BF76 Säffle. Botulfsplatsen, Lund 1985-09-30.

Linjebuss 546 ANR550 Scania-Vabis BF76 Säffle. Stora Södergatan, Lund 1985-09-30.

Gammal buss (18 år) i morgonturen till Köpenhamn. Att använda komfortabla bussar i mer långväga linjer var inget som 1985 fått full genomslagskraft. 

torsdag 28 april 2016

Trollhättan i september 1985

Två dagars konferens i Trollhättan med möjlighet till lite bussfotografering under rasterna.

Trollhättans Trafik AB 44 CTJ028 Scania CR145. Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-01.

Trollhättans Trafik AB 56 ACN819 Scania CR111M . Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-02.


Trollhättans Trafik AB 61 BCJ325 Scania CR111M . Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-02.

Trollhättans Trafik AB 74 KNE442 Scania CR112. Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-02.

Trollhättans Trafik AB 76 KOU154 Scania CR112. Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-01.


Trollhättans Trafik AB 81 BKH163 Scania CR112. Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-01.


Drottningtorget, Trollhättan 1985-09-02.

GDG Volvo B10M Alpus 260S . Kungsportsvägen, Trollhättan 1985-09-02.

Nästa avsnitt kommer att ägnas åt ett besök i Köpenhamn.

onsdag 27 april 2016

Falköping och Ulricehamn i augusti 1985

I dag nådde bloggen över 6 000 sidvisningar sedan starten den 25 december 2015. Tack alla som hjälpt till med detta. 

Så var det då Falköping. Här väntade en buss till Tidaholm och minsann gjorde den inte reklam för Västgötaresan som jag just var på väg att fullborda.

SJ Buss 1587 JKR459 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Falköping 1985-08-07.

Eftersom biljetten inte gällde på tåg valde jag att i stället ta bussen till Borås via Ulricehamn. Det blev denna buss.


SJ Buss 1687 KBB902 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Falköping 1985-08-07.

SJ Buss 1687 KBB902 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

Från Ulricehamn fortsatte jag till Borås med expressbussen som gick Jönköping-Göteborg. 

SJ Buss 2429 GGO792 Volvo B10M Van Hool Alizée. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

SJ Buss 2414 FJX621 Volvo B10M Van Hool Alizée. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

Till sist en veteran från Ulricehamns Omnibuslinjer. Den här bussen gick i tätortstrafiken och var när bilden togs 18 år gammal. Men den hängde med i fem år till och blev alltså 23 år innan den pensionerades. 23 år som stadsbuss är väl nästan svenskt rekord. 

Ulricehamns Omnibuslinjer var privatägt och ägdes av familjen Hidgård, som också drev bilskola i staden. Att det kördes tätortstrafik i den lilla staden Ulricehamn förklaras till stor del av att staden är mycket backig. Leif Hidgård, vd i många år, har berättat att bussarna hade bagageställ baktill och att dessa vid arbetstidernas slut var fulla av cyklar. Till jobbet i centrum på morgonen gick det bra att cykla nerför backarna men hem var det värre.

Ulricehamn har för övrigt haft spårvagn fast den kom aldrig i trafik. Den anlades mellan Sanatoriet och järnvägsstationen 1909-1910 och redan 1917 revs den upp igen utan att det sålts en enda biljett. Projektet blev dock mycket lönsamt för dess ägare beroende på att råvarupriserna gick upp kraftigt under första världskriget. Bara det man fick för kopparledningen efter rivningen lär ha varit mer än vad hela anläggningen hade kostat.

Ulricehamns Omnibuslinjer AHD732 Volvo B58 SKV. Badhusparken, Ulricehamn 1985-08-07.

Denna SKV-kaross tycker jag är mycket fin. Den designades av den kände Sixten Sason, som i övrigt är mest känd för formgivningen av Saab 92, 93, 96 och 99 samt Hasselbladkameran, motorcykeln Silverpilen och några av Electrolux dammsugare som Z 70. 

I nästa avsnitt återvänder vi till Trollhättan, där jag tillbringade de tre första septemberdagarna på en konferens.

tisdag 26 april 2016

Skara Sommarland i augusti 1985

Med bussen på första bilden åkte jag till Skara Sommarland, vars entré ingick i Västgötaresan. Utanför fanns också två beställningsbussar.

Billingens Trafik AB 67 LAS095 Volvo B10M Wiima. Skara Sommarland 1985-08-07.

AB Värmlandsbuss, Torsby DJZ440 Volvo B10M Van Hool Alizée. Skara Sommarland 1985-08-07.

Carlsteins Biltrafik, Brandstorp GYX285 Volvo B58 Säffle. Skara Sommarland 1985-08-07.

På sista bilden en synnerligen fin kaross från H Höglund & Co i Säffle. Denna buss fanns tidigare hos Skellftebuss. Carlsteins Biltrafik hittar vi i Brandstorp söder om Hjo, precis där man svänger av väg 195 om man skall till Hökensås. 

Nästa gång blir det bilder från Falköping och Ulricehamn.

måndag 25 april 2016

Skara i augusti 1985

Bussen jag steg på i Lidköping har kommit fram till Skara och skall fortsätta till Skövde.

SJ Buss 2466 BGH811 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Skara 1985-08-07.

Busstationen, Skara 1985-08-07.

Busstationen i Skara är inrymd i före detta stationshuset. Den smalspåriga Västgötabanan gick en gång förbi här liksom också anslutande smalspårsjärnvägar till Lidköping och Skövde.  Museitåg går än i dag på sommaren mellan Skara och Lundsbrunn: ånglok och gamla vagnar.

 
Billingens Trafik AB 67 LAS095 Volvo B10M Wiima. Busstationen, Skara 1985-08-07.
 
SJ Buss 1139 DCC927 Volvo B58 Hägglund. Busstationen, Skara 1985-08-07.
 
Billingens Trafik AB 61 APY506 Volvo B58 Ikarus. Busstationen, Skara 1985-08-07.
 
SJ Buss 2463 BHD841 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Skara 1985-08-07.
 
 SJ Buss 2464 BCG681 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Skara 1985-08-07.

SJ Buss 1114 EAA054 Volvo B58 Hägglund. Busstationen, Skara 1985-08-07.
 
 
SJ Buss 1667 KBY883 Volvo B58 Säffle. Busstationen, Skara 1985-08-07.

Det var fler än jag som kom på  att åka med bussen till Falköping. Mer om detta om två avsnitt. Nästa avsnitt blir det nämligen ett besök vid Skara Sommarland.

söndag 24 april 2016

Bussresa Lidköping - Läckö i augusti 1985

Från Lidköping sticker halvön Kålland ut i Vänern. Den nordligaste delen är egentligen en ö - omgiven av vatten på alla sidor - och kallas Kållandsö. Där finner vi Läckö slott, som byggdes 1298. Det tillhörde först biskopen i Skara, men på 1600-talet blev det grevskap åt släkten de la Gardie fram till 1681.

Slottet är väl bevarat och sommartid anordnas här utställningar, konserter och operaföreställningar. Det är ett av Västergötlands mest populära turistmål och inte långt därifrån ligger fiskeläget Spiken, där man på Restaurang Sjöboden kan njuta av nyfångad vänerfisk.

Läckö slott, bild från Wikipedia.

Spikens fiskeläge, bild från Wikipedia.

Till Läckö slott (och Spiken) går det en busslinje. År 1985 trafikerades den med ett tiotal dubbelturer per dag och dessa var uppdelade mellan GDG och Söne Trafik AB med dotterbolaget Läckö Busstrafik AB. 
Jag gjorde därför en bussutflykt till Läckö med en GDG-buss från 1980.

GDG 1079 CKD390 Volvo B58 GDG. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

 
 
GDG 1079 CKD390 Volvo B58 GDG. Läckö slott 1985-08-07.

Jag återvände sedan till Lidköping och när vi ses nästa gång är jag i Skara. 

lördag 23 april 2016

Lidköping i augusti 1985

Från Vänersborg tog jag bussen till Lidköping. Busstationen fanns vid den tiden på Nya Stadens torg. Numera är den flyttad till järnvägsstationen och kallas resecentrum. Torget ansågs länge vara norra Europas största, men numera har man modifierat det till "ett av norra Europas största". Mitt på torget ligger Magnus Gabriels de la Gardies stora jaktslott, som en tid användes som rådhus. Här finns också än i dag ett utmärkt konditori.

SJ Buss 1776 FBP905 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Uv under numret vid framdörren anger att bussen hör hemma i Uddevalla. 

Lidköpings Stadstrafik 113 EBZ329 Volvo B10M Lahti 30 Citymaster. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

 Lidköpings Stadstrafik 111 EJU389 Volvo B10M Lahti 30 Citymaster. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Lidköpings Stadstrafik AB var ett dotterbolag till Söne Trafik AB.

Nilssons Bussar, Sjötorp KDA410 Scania BR145 Automontaza. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Söne Trafik AB BHU277 Scania F112 Lahti 32. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Stadsbussar byggda på finska Lahti-karosser var mycket ovanliga. Jag tror Lidköping var ensam om detta.  

Läckö Busstrafik AB GLC580 Volvo B58 Kutter 9. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Även Läckö Busstrafik var ett dotterbolag till Söne Trafik AB.  

SJ Buss 2466 BGH811 Volvo B10M Säffle. Nya Stadens torg, Lidköping 1985-08-07.

Med den sista bussen åkte jag lite senare till Skara. Bussen var då bara 2,5 månader gammal. Men först gör vi en avstickare till Läckö i nästa avsnitt.